This site runs best with JavaScript enabled
Mann som bærer kurver med fosfor

Åpenhetsplattformen - hva skjer nå?

Logo

Bærekraft

Åpenhetsplattformen - hva skjer nå?

Hva vet du egentlig om alle produktene du kjøper? Hvilke risikomaterialer inneholder de? Under hvilke forhold er de blitt tilvirket? Dette er informasjon det ofte er umulig å få finne ut av. Det gjelder både bilen du kjører, maten du putter i munnen og lampen som du tenner hver morgen.

Les mer

Aktsomhetsvurderinger ‑ er det bare stilskriving?

Den norske Åpenhetsloven begynner å få et par år på baken. Den har som mål å fremme at produkter og tjenester er tilvirket under anstendige arbeidsforhold. Ved første øyekast ser det ut til norske virksomheter har mye på stell. Dykker du lenger ned i materien og begynner å stille spørsmål ved selve produktene og deres verdikjede ser det litt annerledes ut. Ofte er det lite eller ingen informasjon om dette. Aktsomhetsvurderinger tar ofte form av stilskriving, med lite konkrete fakta. Men nå begynner det å skje noe.

Positiv utvikling og nye utfordringer

Ta for eksempel byggenæringen: her dreies fokus fra hva norske virksomheter gjør, over til produkter og forholdene de er tilvirket under, med økende antall stikkprøver og krav om dokumentasjon. Og det er bra! Men kravene til dokumentasjon setter også aktørene på prøve, spesielt fordi det ikke eksisterer felles standarder for hvilke data om produktene som skal dokumenteres og utveksles. Det gjør at mange fort lager sine egne løsninger, noe som skaper mye dobbeltarbeid.

3 ting som må endre seg

Under har vi skissert 3 områder vi mener blir viktige fremover både for å gi økt transparens, og lette arbeidet med Åpenhetsloven for både leverandører, produsenter og innkjøpere.

Produktnivå, ikke bare virksomhetsnivå

For mange virksomheter har Åpenhetsloven handlet om å gjøre aktsomhetsvurderinger med vekt på intern organisering og risikohåndtering. Det er vel og bra, men innkjøpere og forbrukere vil ofte ikke finne data om spesifikke produkter i disse aktsomhetsvurderingene. Det er som regel tidlig i produktets verdikjede brudd på menneskerettigheter finner sted. Informasjon om konkrete produkter, risikomaterialer, tilvirkningssted og arbeidsforhold er helt essensielt å tilgjengeliggjøre for å være transparent.

Harde vs myke data

Det som skiller Åpenhetsloven fra endel andre typer rapportering er at den genererer mye «myke data», i form av evalueringer og risikovurderinger. Rapporter med ustrukturerte data gjør maskinlesbarhet og utveksling av data vanskeligere. Det bør i større grad lages dataformater og standarder som gjør det lettere å utveksle data mellom aktører i verdikjeden. Eksempler på slike «harde data» kan være risikomaterialer, produksjonsprosesser eller produksjonsland. Og da er vi over på neste tema:

Bransjesamarbeid og standarder

Økt bruk av «harde data» vil kreve konsensus i ulike bransjer om hvilke data som skal brukes. Åpenhetslovens intensjon er tydelig beskrevet i loven, men når den ble lansert fulgte det ikke med en standard for akkurat hva som skulle dokumenteres på produkt‑ eller tjenestenivå. Det har gjort at norske virksomheter lager sine egne varianter av egenerklæringsskjema og sjekklister som sendes rundt til andre leverandører og produsenter. Virksomheter må svare på varianter av de samme spørsmålene om og om igjen. Ikke spesielt effektivt!

Utvikling av bransjestandard: et eksempel

Et godt eksempel på noen som har tatt tak i disse utfordringene er Elektroforeningen (EFO), som har vært en foregangsfigur for digitalisering og standardisering i byggenæringen. De eier EFO‑basen som er masterdatabase for el‑produkter som selges i Norge. Elektroforeningen fikk en rekke offentlige aktører og bransjeforeninger til å gi innspill på en standard for varedata og egenerklæring knyttet til Åpenhetsloven, som ferdig utfylt vil bli åpent tilgjengelig på enkeltprodukter i EFO‑basen. Dette initiativet betyr at innkjøpere av el‑produkter fremover kan være trygg på at produktene de velger følger minstekravene Åpenhetsoven, og produsenter og leverandører slipper å svare på gjentatte forespørsler som handler om Åpenhetsloven, nå kan de bare henvise til produktene i EFO‑basen. Vinn‑vinn både for forbrukere og produsenter/leverandører!

Kontakt oss om åpenhetsplattformen

Contact

Mindshift AS
Wergelandsveien 21 B
0167 Oslo
Norway
Telefon 982 38 713
Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.