Brukt til rekruttering og seleksjon er det spesielt 3
utfordringer med standardiserte tester vi mener det er viktig å være klar over.
De har lav prediksjonskraft
Den første utfordringen er at evnetester og
personlighetstester predikerer prestasjon, men ikke hvis du befinner deg
over et gitt nivå. Er du normalt godt utrustet kognitivt, normalt
strukturert og noenlunde emosjonelt stabil, predikerer ikke testene lenger hvor
godt du passer til stillingen. Hvorvidt en jobbsøker er «innafor» eller ei finner
du fint ut ved å snakke med vedkommende.
De fanger ikke opp trekk og egenskaper som er mest
relevant for stillingen
Den andre utfordringen er at de standardiserte testene fokuserer
på generelle trekk og evner som skal være lik på tvers av situasjoner,
og ikke på spesifikke evner og egenskaper som er viktig for oppgavene som
skal løses. Du kan for eksempel score høyt på «planmessighet», men likevel være
en middelmådig regnskapsfører. Du kan score høyt på «nevrotisisme», men likevel
være flink til å håndtere akkurat den typen stress som jobben skaper. Vår
anbefaling er å definere (og teste) hvilke spesifikke emosjonelle/kognitive
trekk og ferdigheter som kreves for hver stilling. Det er mer arbeidskrevende
enn å bruke standardiserte tester siden det krever en grundig jobbanalyse, men kan
gi større treffsikkerhet.
De måler ikke hvor godt personen passer inn i miljøet
Studier har vist at konflikter på arbeidsplassen oftere kan forklares
med ulike verdisett heller enn ulik personlighet.
Du er ikke uenig med kollegaen din fordi hen er mer utadvendt enn deg, men
fordi hen verdsetter eller motiveres av andre ting. Vi anbefaler alltid at det
blir gjort en kartlegging av verdimessige drivere, både av den aktuelle søkeren
og de som allerede er på teamet for å se hvordan matchen er og for å
optimalisere best mulig. Det er viktig å presisere at målet ikke er å få en
mest mulig homogen gruppe, men å ha rett person på rett sted til rett tid. Det
kan godt være du trenger å få tilført folk med andre verdisett og egenskaper
til teamet eller virksomheten.