Det antas ofte at antisosial atferd som forsøpling, overforbruk eller farlig kjøring er forårsaket av feil holdninger, uvitenhet eller ren latskap. Forskning på forsøpling utført av Mindshift tyder på at mangel på oppmerksomhet spiller en mye større rolle enn du kanskje tror.
/
En verden av distraksjoner
Varsler, direktemeldinger og en konstant strøm av nye enheter legger en stor belastning på oppmerksomheten vår, ingen tvil om det. I sum har disse innovasjonene sannsynligvis ført til en økning i feilhendelser forårsaket av uoppmerksomhet. For eksempel tyder studier på at mobiltelefonbruk er assosiert med en firedobling av sjansene for å havne i en bilulykke.
Hvorfor det ikke er tilstrekkelig å endre holdninger
Ser vi på mange tiltak mot forsøpling, ser det ut til at de er basert på antakelsen om at feil holdninger eller mangel på kunnskap er de grunnleggende årsakene.
En utfordring med disse er deres effekt i det avgjørende øyeblikket ‑ når folk er i ferd med å forsøple. Når du er ute i gatene, går tankene dine på "autopilot" mesteparten av tiden, og er mindre oppmerksomme på miljøvennlige meldinger.
Eksperimentene våre
Mindshift gjennomførte en serie eksperimenter for å undersøke reduksjon av forsøpling i et travelt byområde. Kan vi redusere forsøplingen av sigarettsneiper ved å fange oppmerksomheten til røykerne?
Sigarettsneipforsøpling er ikke bare et enormt miljøproblem over hele verden, det er også en atferd som egner seg for utforskning, siden det er repeterende, basert på vaner og lett å observere.
I det første forsøket resulterte enkel nudging i form av malte fottrinn, klistremerker og plakater i en økning i bruken av søppelkassen med 145 %.
I det andre eksperimentet ble det lagt til tiltak som trakk ekstra oppmerksomhet mot beholderen (lys og lyd). Dette resulterte i en 26 % økning i bruk sammenlignet med eksperiment 1 og en 208 % forbedring sammenlignet med baseline.
Hvis vi antar at resultatene fra forsøk nr. 2 til vil gjelde hele Oslo, vil dette innebære en estimert reduksjon på 1,23 millioner sigarettsneiper i året*, dersom tiltakene hadde vært gjennomført i hele byen.
Disse eksperimentene viser at ganske enkle modifikasjoner av miljøet kan ha betydelig effekt, så lenge du får oppmerksomheten fra folk i rett øyeblikk.