This site runs best with JavaScript enabled

Atferdsendring

Ødelegger gamification den indre motivasjonen?

Kort svar: ikke hvis du tar hensyn til det som står i denne artikkelen!

Logo
Image

/

Anders Matre er atferdsdesigner i Mindshift

Noen mennesker blir fornærmet hvis de blir presentert for «badges» og pokaler. Andre synes denne typen ekstern motivasjon gir ekstra drahjelp.

/
Forskning viser at gamification kan påvirke prestasjon både positivt og negativt, avhengig av hvordan den blir implementert. Her er de faktorene du må være ekstra oppmerksom på:
Er oppgaven pålagt eller frivillig?
Hvis du tvinger dine ansatte til å ta et kurs, vil sannsynligvis gamification virke mot sin hensikt. Hvis du er student og pålegger deg selv å lese kjedelige bøker sånn at du kan få en bra jobb i fremtiden, vil gamification hjelpe deg gjennom pensum. Hva er forskjellen? Kontroll over egen atferd. Har du selv valgt å gjøre handlingen vil den eksterne motivasjonen spille på lag med din internaliserte motivasjon og derfor ha større effekt.
Er personen opptatt av autonomi og kompetanse?
Personer som liker å være uavhengige, og i tillegg verdsetter det å være kompetent høyt responderer dårligere på gamification enn andre. De kan tolke gamification som et forsøk fra andre på å “ta kontroll” over atferden deres. Du kan altså ikke regne med at alle vil respondere likt.
Anbefalinger
Samspillet mellom ekstern og intern motivasjon er komplisert, men her er likevel noen anbefalinger:
  • Bruk gamification for oppgaver som er frivillig å gjøre
  • Gjør det mulig å slå av eller dempe gamification‑effektene for å ta hensyn til de som ikke responderer positivt på det
  • Vent med å introdusere gamification – de som er tidlig ute har sannsynligvis høy indre motivasjon!
  • Begrens bruken når det er snakk om obligatoriske oppgaver. Her bør andre virkemidler benyttes, som god tilbakemelding når oppgaven er gjort.

Er du en leder med et komplekst problem du må få løst? Eller kanskje du er en potensiell kollega som trives med å utfordre gamle vaner? Snakk med oss!

Sender inn...

Bjørn Hallan

Bjørn Hallan

CFO

bjorn.hallan@mindshift.no

+47 917 59 222

m/unlock

Den raskeste veien til innsikt

/ Et moderne verktøy som åpner for ny innsikt gjennom atferdspsykologi og intelligent bruk av data.

Er du en leder som ønsker å vite mer om hvordan /unlock kan hjelpe deg til å ta bedre beslutninger. Eller som trenger hjelp til å forstå hvorfor andre ikke gjør som du vil? La oss ta en prat.

Sender inn...

Bjørn Hallan

Bjørn Hallan

CFO

bjorn.hallan@mindshift.no

+47 917 59 222

Har du behov for å dokumentere produktene dine bedre i henhold til åpenhetsloven? Eier du en produktdatabase og lurer på hvordan du kan koble åpenhetsdata til varene der? Ta kontakt så kan vi diskutere hva vår løsning kan gjøre for deg.

Sender inn...

Jørgen Dalen

Jørgen Dalen

Produkteier Åpenhetsplattformen

jorgen.dalen@mindshift.no

+4741207236

Halvard Høilund-Kaupang

Halvard Høilund-Kaupang

Leder bærekraft

hhk@mindshift.no

Contact

Mindshift AS
Wergelandsveien 21 B
0167 Oslo
Norway
Telefon 982 38 713
Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.