This site runs best with JavaScript enabled

Atferdsendring

Pisk, gulrot og CO2

CO2-utslippet per innbygger i Norge har stabilisert seg og endog falt de siste årene, men forbruket blant nordmenn er fortsatt mye høyere enn gjennomsnittet i verden. Hvordan skal vi få det ytterligere ned?

Logo
Image

/

Jørgen Dalen er Principal Behavioral Scientist i Mindshift

Her på berget bruker vi stort sett tre typer tiltak for å senke utslipp:

  1. Informasjon om hva som er miljøvennlig atferd
  2. Subsidier av miljøvennlige alternativer
  3. Avgifter på ulike typer atferd, som kjøring i visse tidsrom
Informasjonskampanjer øker vår bevissthet, men endrer lite på faktisk atferd. Subsidier av miljøvennlige alternativer er effektivt, men har en tendens til å øke det totale forbruket (som total kjørelengde). Økte avgifter rammer de med dårligst økonomi og kan potensielt sett skape sosial uro.
Finnes det andre alternativer for å senke forbruket som har effekt, uten de før nevnte ulempene? Her er et lite tankeeksperiment:
Rasjoneringskortet
Hva om alle fikk en årlig CO2‑kvote, og fikk bestemme selv hva den skulle brukes til? Litt som rasjoneringskortene under krigen, men med større fleksibilitet rundt hva lappene kunne brukes til. Og for å drømme litt: understøttet av et system som holder orden på forbruket ditt.
Kombinasjonen av frihet og tvang
Vi har ulike verdier og setter pris på forskjellige ting. I stedet for å krangle om hva som er «en nødvendig flyreise» kan vi overlate den vurderingen til hver enkelt. Lavere forbruk uten sosial uro.
Det er sikkert et hav av praktiske utfordringer med merking og registrering av forbruk, og sikkert mange muligheter for å lure systemet, men gitt at det lar seg gjennomføre synes jeg det er en besnærende tanke.

Er du en leder med et komplekst problem du må få løst? Eller kanskje du er en potensiell kollega som trives med å utfordre gamle vaner? Snakk med oss!

Sender inn...

Bjørn Hallan

Bjørn Hallan

CFO

bjorn.hallan@mindshift.no

+47 917 59 222

m/unlock

Den raskeste veien til innsikt

/ Et moderne verktøy som åpner for ny innsikt gjennom atferdspsykologi og intelligent bruk av data.

Er du en leder som ønsker å vite mer om hvordan /unlock kan hjelpe deg til å ta bedre beslutninger. Eller som trenger hjelp til å forstå hvorfor andre ikke gjør som du vil? La oss ta en prat.

Sender inn...

Bjørn Hallan

Bjørn Hallan

CFO

bjorn.hallan@mindshift.no

+47 917 59 222

Har du behov for å dokumentere produktene dine bedre i henhold til åpenhetsloven? Eier du en produktdatabase og lurer på hvordan du kan koble åpenhetsdata til varene der? Ta kontakt så kan vi diskutere hva vår løsning kan gjøre for deg.

Sender inn...

Jørgen Dalen

Jørgen Dalen

Produkteier Åpenhetsplattformen

jorgen.dalen@mindshift.no

+4741207236

Halvard Høilund-Kaupang

Halvard Høilund-Kaupang

Leder bærekraft

hhk@mindshift.no

Contact

Mindshift AS
Wergelandsveien 21 B
0167 Oslo
Norway
Telefon 982 38 713
Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.