Siden 12. mars har vi alle vært gjennom
store endringer i måten vi lever livene våre på. Du har fått føle det privat,
og du har fått føle det på jobb fordi verdikjeden, pengestrømmen og markedet er
dramatisk endret.
/
Når markedet endrer seg, må virksomheten
din følge etter. Det kan oppleves som spesielt vanskelig når vi går fra gode
tider til helt ukjente tider. For hva skal du egentlig innrette virksomheten
din mot når endringen er X?
Ett eller annet
I oppgangstider sniker det seg etter
hvert ofte inn en tro på at akkurat dette treet faktisk kommer til å vokse inn
i himmelen. Vi vet det ikke stemmer, men hva kan egentlig gå galt? Ett eller
annet, naturligvis. Og til slutt skjer nettopp ett eller annet vi ikke ante
kunne komme til å skje.
Med krisen kommer uavlatelig tvilen. Vår grunnleggende
optimisme og klokketro på egne ferdigheter blir utfordret. Langsiktighet blir
til kortsiktighet og selvtillit til ren tvil på egne ferdigheter. Kort sagt: Vi
går fra optimisme til pessimisme – og for enkelte til handlingslammende frykt.
Fryktens vesen
Den primære effekten frykten har på oss mennesker, er at vi
søker mot tryggheten i fellesskapet, i flokken. Vi handler helst som alle
andre. Og når alle andre sitter stille, hvorfor skal du da reise deg?
I en virksomhet er det først og fremst nyskapningen som vil
lide. Innovasjonstanken som vi holdt så høyt for bare noen uker siden, er
erstattet av holdninger om at det nok er best å ta det sikre for det usikre,
gjøre som vi alltid har gjort og å fokusere på det vi vet vi er gode på fra før.
Fryktens vesen er to nærmest instinktive skritt tilbake, til
det vi vet, kjenner og kan, og basere framtidig drift på å håpe at denne tilstanden
snart går over, så vi kan vende tilbake til akkurat det samme som før.
Men faktum er at på den andre siden av denne krisen vil
ingenting være som før. Ting, i ordets videste forstand, vil være endret. Det er
altså på tide å reise seg, nå, og å prøve å finne ut av nettopp ting.
Smi nå
Vår påstand er at virksomheter som
allerede i dag evner å definere hvilke endringer som er permanente og hvilke
som er midlertidige, og som agerer på det i dag, er de som vil høste de største
gevinstene på sikt. Det høres kanskje ikke så utrolig ut, men da må jobben også
faktisk gjøres. Det må faktisk legges ressurser i slikt definisjonsarbeid så
snart som overhodet mulig.
Du bør altså rett og slett begynne å smi
nå, uansett hvilken temperatur jernet ditt holder. Å vente vil inneb ære en
langt tøffere jobb senere, eller ingen jobb i det hele tatt.
Kriseerfaring
Evnen til å møte ulike situasjoner i en
bedrift, er knyttet til den samlede erfaringen og kompetansen til å løse
utfordringer i motgang mer enn i medgang. Har dere ikke slik kompetansen i dag,
må dere ganske enkelt skaffe den. Raskt.
Ta selskapet jeg leder som eksempel: I
Minsdhift er vi syv mennesker med mer enn 25 års erfaring fra teknologibransjen.
Enkel hoderegning og grunnleggende innsikt i bransjehistorikk gir deg raskt et
klart bilde av at vi besitter lang erfaring i håndtering av både raske
endringer og endringsledelse – ikke minst i krisetider. Dette er vårt gull.
Som leder er det min jobb å vite hvor vi
er best tjent med å ta dette gullet, hvorfor og å vite hvordan vi skal komme
dit – med både vett og gull i behold. Vi er kanskje heldige i den forstand av
vi er skrudd sammen for situasjoner som dette. Men hvis ikke jeg evner å ta
egen medisin nå, og peke på en vei ut av Korona‑mørket for nettopp denne
bedriften og mine ansatte, hvorfor skulle de da ønske å jobbe her når støvet
legger seg?
Alle er seg selv nærmest
Ingenting skaper sterkere lojalitet enn
kriser. Ingenting kan rasere den raskere heller.
Som leder må du derfor være bevisst på at
en organisasjon, uansett størrelse, bare er en samling mennesker som ser seg
tjent med å være akkurat her, akkurat nå.
Selv om det nok er få som sier opp jobben
i disse dager, fordi de er uenige i retningen selskapet går i, vil dagen som
åpner for slike tanker komme igjen. Alle følelser av lojalitet til deg som
leder i framtiden, vil da uavlatelig være knyttet til dine handlinger nå, i
krisetider. Kundene dine vil måle deg på akkurat samme måte som dine
ansatte.
Motgangsleder
Men dette er din sjanse, uansett hvor
miserabel tiden vi er inne i oppleves. En unik mulighet til å demonstrere
lederskap, og gjennom handling gi kunder som ansatte tillit til at du er ikke
bare er en medgangsleder. At du står stødig både her og nå, og etterpå. Her er
tre gode råd på veien dit:
1: Bygg lojalitet
Når lederen er synlige og tydelige, uansett om du formidler
en holdning eller aktive handlinger i situasjonen vi er i, bygger du videre på
lojaliteten markedet og dine ansatte føler til deg. Å framstå som en tydelig og
sikker aktør nå, når få tør å heve stemmen, vil dessuten skape grobunn for nye
relasjoner.
2: Videreutvikle kompetansen hos dine ansatte og deg selv
Heller ikke på dette området er det nødvendig å bli passiv,
eller å vente og se hva alle andre gjør. Permitteringer eller hjemmekontor er
ingen hindring for å bygge ny kompetanse. Vær like framoverlent som før, ligg i
forkant og sørg for at både du og dine ansatte kan tilby mer enn tidligere, når
vi en dag kommer ut på andre den siden av denne krisen.
3: Søk hjelp
Endringsledelse, og kompetanse på raske endringer, har aldri
vært viktigere enn akkurat nå. Hvis din organisasjon
ikke var forberedt på en krise som dette, er det nettopp nå du trenger slik
bistand og gode råd. Våg og delegere og være utenfor komfortsonene, der vil du
være resten av livet uansett.