This site runs best with JavaScript enabled

Meninger

Vi deler synspunkter, innsikt og forteller om hva vi gjør

Den siste forskningen, innsikten og meninger fra Mindshift. Lær mer om ideer som endrer fremtiden for bedrifter og sammfunnet.

Logo
Image

Filtrer etter...

Select...

Atferdsendring

Hva er du redd for?

Hva er du redd for?
I Mindshift bruker vi psykologien for å beskrive individuelle forskjeller i atferd og holdninger. Vi har alle hørt anekdoter om de som er mer redd for å stå på en scene enn å dø, eller folk som proklamerer at de er villig til å dø for sin frihet. Om det høres noe overdrevet ut, tror vi likevel alle har sin egen «fryktprofil» der ulike situasjoner ‑ blant dem tap av autonomi – kan oppleves ulikt.

Oppdag mer

  • Analytics

    Hvorfor blir presidentvalget ofte så jevnt?

    Hvorfor blir presidentvalget ofte så jevnt?
    Så skjedde det igjen. Et ulidelig spennende valg som deler befolkningen i to nesten like store grupper. Hvorfor blir det alltid tilsynelatende så jevnt når folk skal velge mellom to alternativer?

  • Atferdsendring

    Hva skal vi gjøre med sneipene på bakken?

    Hva skal vi gjøre med sneipene på bakken?
    Da røykeloven trådde i kraft i 2014 ble alle røykere sendt ut på gaten. Men de fikk ikke med seg askebegrene sine. De har nå ofte ikke annet valg enn å kaste sneipen på bakken. Resultatet ser vi alle, hver dag.

  • Analytics

    Hvordan påvirker hjemmekontor produktiviteten?

    Hvordan påvirker hjemmekontor produktiviteten?
    En hyppig sitert studie fra Stanford (2015) viser at hjemmekontor kan øke produktiviteten med 13%. Mange som har jobbet hjemmefra under pandemien (med unger som drar deg i armen) vil sikkert hevde det motsatte. Hvem har rett?

  • General

    Smi mens jernet er kaldt!

    Smi mens jernet er kaldt!
    Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gjør dere lurest i å vente og se? Valgene du tar i disse dager vil definere deg som leder, og ikke bare i krisetider. Dette igjen vi ha mye å si for graden av lojalitet både kolleger som kunder vil føle når støvet har lagt seg. Så hva gjør du? Her og nå?

  • Atferdsendring

    Ødelegger gamification den indre motivasjonen?

    Ødelegger gamification den indre motivasjonen?
    Noen mennesker blir fornærmet hvis de blir presentert for «badges» og pokaler. Andre synes denne typen ekstern motivasjon gir ekstra drahjelp.

  • Atferdsendring

    Pisk, gulrot og CO2

    Pisk, gulrot og CO2
    CO2‑utslippet per innbygger i Norge har stabilisert seg og endog falt de siste årene, men forbruket blant nordmenn er fortsatt mye høyere enn gjennomsnittet i verden. Hvordan skal vi få det ytterligere ned?

  • Atferdsendring

    Hemmeligheten for å lykkes med å bli en datadrevet organisasjon

    Hemmeligheten for å lykkes med å bli en datadrevet organisasjon
    Nå, mer enn noensinne, er det kritisk viktig for bedrifter å bruke data og analyse i beslutningsprosesser, mener HR‑direktør Trine Hellum i shipping‑ selskapet Torvald Klaveness. Siden 2018 har alle ansatte gjennomført kompetanseheving i Data Analytics. Endringsselskapet Mindshift har hatt ansvaret for opplæring, bygging av dataplattform og prosjektledelse.

  • Atferdsendring

    Slik motiverer du dine ansatte

    Slik motiverer du dine ansatte
    Siden samfunnet er i konstant endring og blir stadig mer robotisert og automatisert, kreves det mye for å klare å følge med og omstille seg hurtig nok. Digitalisering handler også om mennesker, og med endringer oppstår ofte frykt og motstand. Hvordan kan du som leder motivere dine ansatte til å tilegne seg ny kunnskap?
  • Atferdsendring

    Lazy, stupid or inattentive?

    Lazy, stupid or inattentive?
    Most problems, both within companies and in society at large, demand that people change their behaviour. The environmental crisis is no exception. Humans seem to be slow at adapting, for many reasons. This article is about one of these reasons, namely our limited attention, and why it is crucial to understand its role in littering and other anti‑social behaviour.

  • Missing

    Drømmen om sømløse kundeopplevelser

    Drømmen om sømløse kundeopplevelser
    «God flyt» og «sømløs» er begreper som ofte dukker opp i beskrivelsen av god kundeopplevelse. Alt for ofte blir disse kvalitetene værende igjen på tegnebordet, uten helt å finne veien til den ferdige løsningen. I denne artikkelen skal vi se mer på de teknologiske utfordringene som ligger i veien for å realisere sømløse tjenester.

  • Ledelse

    Bør du teste personligheten til dine jobbsøkere?

    Bør du teste personligheten til dine jobbsøkere?
    Mange er skeptiske til tester som måler personlighet ellerevner. Vanlige motforestillinger er at testene setter folk i bås, favoriserer enkelte sosiale grupper, overser at vi er i stand til å utvikle oss, eller har begrenset prediktiv kraft. De fleste motargumentene kan knyttes til måten testresultaten tolkes brukes på, og at det er lett å trekke feil slutninger hvis de havner i utrente hender.

  • Ledelse

    Bør du teste?

    Mange er skeptiske til tester som måler personlighet eller evner. Vanlige motforestillinger er at testene setter folk i bås, favoriserer enkelte sosiale grupper, overser at vi er i stand til å utvikle oss eller har begrenset prediktiv kraft. De fleste motargumentene kan knyttes til måten testresultatene tolkes/brukes på og at det er lett å trekke feil slutninger hvis de havner i utrente hender.
    Brukt til rekruttering og seleksjon er det spesielt 3 utfordringer med standardiserte tester vi mener det er viktig å være klar over.

  • Analytics

    Slik kan du ta bedre finansielle beslutninger

    Slik kan du ta bedre finansielle beslutninger
    Tradere og meglere som handler aksjer, verdipapirer, båtlaster og annet må ta beslutninger under stor usikkerhet, og med gode muligheter for både store gevinster og tap. De må forholde seg til mye informasjon på en gang og et marked som er vanskelig å forutse. Er det mulig under slike betingelser å lære av sine feil og ta bedre beslutninger?

  • Missing

    Transparency act - what you need to know

    Man carrying baskets of phosphorous

  • Atferdsendring

    Hva er du redd for?

    Hva er du redd for?
    I Mindshift bruker vi psykologien for å beskrive individuelle forskjeller i atferd og holdninger. Vi har alle hørt anekdoter om de som er mer redd for å stå på en scene enn å dø, eller folk som proklamerer at de er villig til å dø for sin frihet. Om det høres noe overdrevet ut, tror vi likevel alle har sin egen «fryktprofil» der ulike situasjoner ‑ blant dem tap av autonomi – kan oppleves ulikt.

Contact

Mindshift AS
Wergelandsveien 21 B
0167 Oslo
Norway
Telefon 982 38 713
Org. nr. 818 500 912 MVA

Sign up to our events updates:

Mindshift may contact me via email and information provided will be stored.

You may unsubscribe when you want by clicking the unsubscribe link at the bottom of the email you receive from us. We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking above to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.