Programmet trekker på alle Mindshifts
kompetanser: Data Analytics, atferdspsykologi og endringsledelse.
/
André Torbjørnsen i Klaveness Digital, forteller: – Sammen med Mindshift har vi fulgt tre parallelle spor: tilgjengeliggjøring av dataene, at de
ansatte lærer metodene ogverktøyene for å bruke dataene og et fokus på
hvorfor vi skal lære om Data Analytics og hvordan det gagner medar‑
beiderne og forretningen. Vi er allerede godt i gang med bruk av
Data Analytics for å styrke tradingstrategier, optimalisere driften og
minimere miljøfotavtrykket.
Stokke er enig i at økt bruk av data er kritisk kunnskap, og beskriver
ledelsen i Klaveness som fremsynte: – De er tidlig ute med å se hvordan
bruk av data og prediksjonsanalyse kan åpne for nye muligheter og gi økt
lønnsomhet.
Nederst fra venstre: Jørgen Dalen, Atferdsspesialist Mindshift, Alf Lervåg, Data Engineer Mindshift, Bjørn
Hallan, Programleder Mindshift, Anne Stokke, CEO Mindshift, Trine Hellum, HR‑Direktør Klaveness, Lars
Erik Luthman, IT‑Direktør Klaveness og André Torbjørnsen, Analytics Mentor Klaveness.
Fremtidsrettet
Hellum forteller at av selskapets 180 medarbeidere fordelt i Norge og
Asia, har 90 prosent gjennomført grunnopplæringen. En stor gruppe er
svært ivrige i fortsettelsen. – Programmet er laget for å vare, og vi er glade
for at de ansatte har tatt eierskap til programmet. Stokke utdyper: – Det
er viktig at de ansatte trives med endringene. Det er økt kunnskap som
driver utviklingen, ikke teknologien alene, sier hun.
Ledelsen er involvert i og fronter tiltaket helhjertet . Alle ansatte oppfor‑
dres til å bruke to arbeidstimer i uken på Analytics‑programmet: – CEO
Lasse Kristoffersen beskriver timene som “time on”, ikke som “time off”.
Før oppstarten saumfarte Klaveness markedet etter rett samarbeids‑
partner: – Mindshift skilte seg helt klart ut med høy kompetanse innen alle
de nødvendige områdene: teknologi, atferdspsykologi og prosjektledelse.
Hellum avslutter med et tips: – Vi begynte med å tenke på oss selv som
en forbruker av data og analyse. Nå kan vi i større grad integrere analy‑
sene med forretningserfaring og intuisjon. Gjennom samarbeidet med
Mindshift, og en stor innsats fra vår ledelse og ansatte, er vi nå godt i gang
med et program som ruster Klaveness for fremtiden.