Noen mennesker blir fornærmet hvis de blir presentert for «badges» og pokaler. Andre synes denne typen ekstern motivasjon gir ekstra drahjelp.
/
Forskning viser at gamification kan påvirke prestasjon både positivt og negativt, avhengig av hvordan den blir implementert. Her er de faktorene du må være ekstra oppmerksom på:
Er oppgaven pålagt eller frivillig?
Hvis du tvinger dine ansatte til å ta et kurs, vil sannsynligvis gamification virke mot sin hensikt. Hvis du er student og pålegger deg selv å lese kjedelige bøker sånn at du kan få en bra jobb i fremtiden, vil gamification hjelpe deg gjennom pensum. Hva er forskjellen? Kontroll over egen atferd. Har du selv valgt å gjøre handlingen vil den eksterne motivasjonen spille på lag med din internaliserte motivasjon og derfor ha større effekt.
Er personen opptatt av autonomi og kompetanse?
Personer som liker å være uavhengige, og i tillegg verdsetter det å være kompetent høyt responderer dårligere på gamification enn andre. De kan tolke gamification som et forsøk fra andre på å “ta kontroll” over atferden deres. Du kan altså ikke regne med at alle vil respondere likt.
Anbefalinger
Samspillet mellom ekstern og intern motivasjon er komplisert, men her er likevel noen anbefalinger:
- Bruk gamification for oppgaver som er frivillig å gjøre
- Gjør det mulig å slå av eller dempe gamification‑effektene for å ta hensyn til de som ikke responderer positivt på det
- Vent med å introdusere gamification – de som er tidlig ute har sannsynligvis høy indre motivasjon!
- Begrens bruken når det er snakk om obligatoriske oppgaver. Her bør andre virkemidler benyttes, som god tilbakemelding når oppgaven er gjort.