Amazon og Facebook har vist den enorme kraften i atferdsdesign for å påvirke oss og endre vanene våre. Nå kan du også lære disse teknikkene.
Atferdsdesign er den praktiske bruken av atferdspyskologi for å skape atferdsendring. Vi bruker kunnskap om menneskelig motivasjon og kognisjon for å forbedre KPIer, kundeopplevelser og skape tjenester som fungerer.
Hvis du jobber med brukeropplevelser eller brukeratferd vil denne kunnskapen bli sentral i tiden fremover, og nå har du muligheten til å lære effektiv og etisk bruk av atferdsdesign!
Lær hvor lite som skal til for å forbedre grensesnitt og skape varig atferdsendring, gjennom konkrete rammeverk og eksempler fra praksis. Sammen skal vi utforske hva brukerne sier de gjør, hva de faktisk gjør og hvorfor de gjør det.
Dette kurset er for deg som ønsker å forstå hvordan bruke psykologi i design og gjennom det få enda større effekt av tjenestene du utvikler.
Du får:
- Det viktigste du trenger å vite om atferdsdesign, komprimert til én dag.
- Praktisk veiledning fra våre atferdspyskologer og atferdsdesignere.
- Mulighet til å reflektere og samarbeide med andre kursdeltakere gjennom hele kurset.
- Lage atferdskart, for å kartlegge den konkrete atferden du vil endre.
- Praktiske oppgaver for å identifisere barrierer og drivere for atferdsendring hos brukere.
Kurset holdes av oss i Mindshift, det mest spissede fagmiljøet i Norge innen atferdsdesign.
Velkommen i våre nydelige lokaler i
Wergelandsveien 21 B, sentralt i Oslo sentrum, rett ved Nationaltheateret.
Innholdet i kurset
1. Grunner til at folk ikke gjør som planlagt
Atferdspsykolog Jørgen dalen, forteller hvorfor mennesker ikke er rasjonelle og gjør som vi burde, psykologien som ligger til grunn for vår atferd og hvorfor atferdsdesign er essensielt. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan gå frem for at innsiktsfasen skal gi et reelt helhetsbilde, gjennom atferdsdiagnose og menneskelige begrensninger.
2. Vanlige feil
Hva er de vanligste psykologiske biasene/tankefellene som påvirker deg og kundene dine? Hvorfor gjør ikke folk bare det som er lurt? Hvordan få kundene til å gjøre mindre feil? Og hva skal til for å øke konvertering? Hvordan finne ut hva som motiverer folk?
3. Barrierer
Hvordan redusere og fjerne hindringer som står i veien for endring? Når er bruk av friksjon et effektivt verktøy i kundereisen? Atferdsdesignere Bao og Anders tar deg gjennom både teori og praktiske oppgaver.
4. Belønninger
Hvilke incentiver bør du bruke for å øke motivasjon – og når kan bruk av incentiver redusere motivasjon?
5. Eksperimentering
Etter en grundig forståelse av mennesket og nyttige tiltak, må du teste og måle for å vite hvilken effekt tiltakene har og hvorfor. Vi gir eksempler fra våre kundeprosjekter, som viser hvordan små endringer kan ha stor påvirkning på atferd.
I denne delen av kurset lærer du hvordan du kan vite – og ikke bare tro – at tiltakene har effekt, og hva du bør gjøre fremover for å sikre langvarige endringer.
6. Hvordan bruke atferdsdesign i praksis
Slik kan du bruke det vi har jobbet med i kurset i arbeidet ditt. Inspirasjon med konkrete eksempler fra Mindshift sine prosjekter.
Eksempel fra sneipeprosjektet Mindshift gjennomførte på Grønland.
Avmeldingsfrist er 7 dager før kurset avholdes. Kurs som avbestilles etter avmeldingsfrist vil bli belastet i sin helhet.
Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for lav påmelding. Dette vil skje senest 7 dager før kurset opprinnelig skal avholdes.