For å utfordre SPK og unngå å falle ned i vante mønstre fikk SPK bistand fra Mindshift til å
gjøre en forstudie. Tilnærmingen i forstudien var å utforske mulighetene, deretter
detaljere disse som grunnlag for anbefalt ambisjonsnivå for PRO25. Metoden i studiet
hentet elementer fra både trippel diamant‑prosessen og kravene som finnes for
«forenklet analyse» i offentlige prosjekter.
/
I første del av studiet ble problemet definert. Vi jobbet ut fra trippel diamant‑prosessen,
der problemanalysen ble utført på mange nivåer, der både samfunnsmessige og
atferdsmessige perspektiver ble behandlet. Sentralt for problemet er at pensjon
oppfattes som komplekst, og at det å nå selve intensjonen bak reformen (få folk til å stå
lenger i jobb) avhenger av et komplekst samspill mellom eksterne og interne
motivasjonsfaktorer hos arbeidsgivere. Videre er pensjon et «produkt» som involverer
mange offentlige aktører, som NAV, SPK og Skatteetaten.
Vi benyttet elementer fra trippel diamant‑prosessen samt difi sin modell for forenklet analyse i offentlige prosjekter.
I første del av studiet ble problemet definert. Vi jobbet ut fra trippel diamant‑prosessen,
der problemanalysen ble utført på mange nivåer, der både samfunnsmessige og
atferdsmessige perspektiver ble behandlet. Sentralt for problemet er at pensjon
oppfattes som komplekst, og at det å nå selve intensjonen bak reformen (få folk til å stå
lenger i jobb) avhenger av et komplekst samspill mellom eksterne og interne
motivasjonsfaktorer hos arbeidsgivere. Videre er pensjon et «produkt» som involverer
mange offentlige aktører, som NAV, SPK og Skatteetaten.
Det er helt avgjørende å forstå hele verdikjeden og hvilke økosystem man er en del av.
I andre del av studiet ble behovene fra medlemmer og virksomheter beskrevet. Her ble
«tradisjonell» tjenestedesign‑metodikk benyttet ved å beskrive brukerreiser for de
viktigste gruppene.
Den største utfordringen med pensjon, sett fra både medlemmets og kundens perspektiv, er at det er vanskelig å forstå. Avsnittet til
venstre beskriver nærmere hva denne kompleksiteten består av, og hvilke generelle tilnærminger som har blitt brukt av norske
pensjonsleverandører for å møte denne utfordringen. Utfordringene forsterkes når reglene for pensjon endres. Siden i midten
beskriver hvilke interessenter som blir påvirkes av det nye regelverket. I kartleggingen av kundenes behov (eks på høyre side) har
forstudien tatt utgangspunkt i årlige kundeundersøkelser, samt diverse intervjuer med utvalgte kunder. Kundereisen har vært sentral.
Den største utfordringen med pensjon, sett fra både medlemmets og kundens perspektiv, er at det er vanskelig å forstå. Avsnittet til
venstre beskriver nærmere hva denne kompleksiteten består av, og hvilke generelle tilnærminger som har blitt brukt av norske
pensjonsleverandører for å møte denne utfordringen. Utfordringene forsterkes når reglene for pensjon endres. Siden i midten
beskriver hvilke interessenter som blir påvirkes av det nye regelverket. I kartleggingen av kundenes behov (eks på høyre side) har
forstudien tatt utgangspunkt i årlige kundeundersøkelser, samt diverse intervjuer med utvalgte kunder. Kundereisen har vært sentral.
Figuren over illustrerer et konseptlerret med 10 ulike retningsvalg som legger grunnlag for ulike strategiske retninger. Dette er
Mindshift sin egenutviklede metode for å utfordre kundene til å utforske ulike strategiske valg. Målet med konseptlerret er å få tatt de prinsipielle avklaringene som trengs i en konseptfase.
I den siste «diamanten», utvikling, ble det laget en visuell prototype av hele
pensjonsprosessen sett både fra brukers og SPK sitt perspektiv. Essensen i prototypen
var at alle systemene til SPK fremover må innrettes til å gjøre fortløpende
saksbehandling, slik at arbeidstakere til enhver tid får prognose over hva de vil få i
pensjon, og hva som er konsekvensen av ulike valg. Den visuelle prototypen ble brukt og
utviklet iterativt i møter med virksomhetsarkitekter, aktuarer og ansvarlige for
kundebetjening.
Figuren viser at kunden innrapporterer alle lønns‑ og stillingsdata et sted slik at offentlige aktører som skatt, NAV, SSB og
pensjonsordningene kan hente sine data herfra. De innrapporterte opplysningene er grunnlag for fastsetting av pensjons‑ kostnader i
form av både premie og regnskapsforpliktelser. Kundene kan på en enkel og forståelig måte se prognose på fremtidige kostnader,
samt simulere konsekvensen av enkle endringer på SPKs sider. Sammen med informasjonsmateriell og annen bistand hjelper
simuleringsmulighetene kundene med å synliggjøre verdien av offentlig tjenestepensjon.
Risikovurdering og en beskrivelse av pensjonsreformens effekt på atferd.
Prosessen ble dokumentert i en rapport designet og laget av Mindshift. Den kan sendes
digitalt på forespørsel.