Frøy er
Norges største tjenesteleverandør til fiskeoppdrettere. Frøy installerer
merder, driver vedlikehold, gjennomfører biologisk behandling av fisk og
transporterer fisk og fiskefôr langs hele norskekysten.
/
Visjon
Frøy har som visjon å være ledende og foretrukken leverandør
av bærekraftige akvaservicetjenester.
Ledelsen i Frøy, anført av administrerende direktør Tonje Foss, var svært bevisst på mulighetene
som lå i utnyttelse av data, og hvordan
dette kunne bidra til bedre fiskehelse, bærekraft og omdømme i næringen.
Utfordringen
Havbruksnæringen
er en kompleks verdikjede, som også opererer i «fri natur» med stadige
endringer i forhold. Det er store mengder data som genereres fra systemer i
havbruksnæringen, men dataene er ofte låst inne i proprietære løsninger. Det er
også mangel på kultur og kompetanse for å strukturere og dele data.
Store
gevinster kan realiseres hvis felles standarder utarbeides og data om
fiskehelse, fiskevelferd og biosikkerhet deles mellom oppdrettere,
tjenesteleverandører og øvrige offentlige aktører.
Mindshift sitt bidrag
Mindshift har gjennomført et forprosjekt for å beskrive
nåsituasjonen og hvordan Frøy skulle rigge seg for å bli en mer datadrevet
virksomhet.
Vi gjorde også hovedprosjektet, og stilte med vår kompetanse
innen teknologi, analyse, endringsledelse og design. Vi etablerte raskt en dataplattform
og datavarehus. I samarbeid med leverandører av sensorer og fagsystemer startet
jobben med å koble på datakilder og transformere de for bruk i rapporter. Parallelt
med dette samlet vi inn brukerbehov både på brønnbåter, servicebåter, fra kunder
og fra ansatte på land.
Mindshift og Frøy utviklet og designet i fellesskap en applikasjon
for å registrere data som ikke ble fanget automatisk på fartøyene, samt ferdige
PowerBI‑rapporter som viste en oversikt over alle dataene som blir fanget i
løpet av oppdraget. Her kan både kunder og interne ansatte få en komplett
oversikt over alt som har med oppdraget å gjøre, inkludert viktige tema som
fiskehelse, biosikkerhet og forbruk.
Gevinster
De ansatte på fartøyene har fått en ny hverdag. De slipper
loggføring i diverse Excel‑skjema, scanning av dokumenter og sending av eposter
til kunder med vedlegg. Nå registreres alt i et moderne, digitalt grensesnitt. De
store mengdene data fra sensorer og fagsystemer har blitt systematisert og
presentert på en visuell og pedagogisk måte i interaktive rapporter, sammen med
kommentarer og analyser fra fagfolk
Eksperter på fiskehelse og biosikkerhet får real‑time data
fra fartøyene som danner grunnlag for strakstiltak for å bedre fiskehelse, og i
etterkant av oppdragene mulighet til å drille i dataene for å analysere årsaken
til eventuell fiskedød.
Kundene får interaktive turrapporter (PowerBI og Power Apps) med komplette
data, som også inneholder verdifulle kommentarer som forklarer eventuelle
avvik.